Leer voor je leven

Ken je deze al? Deel 3

Tips om kinderen met dyslexie in de klas te begeleiden: instructie.

In onze reeks van tips, geeft PDIJ vandaag tips op het gebied van instructie aan kinderen met dyslexie.

  • Een zorgvuldige opbouw, zodat de vaardigheden die nodig zijn, stap voor stap kunnen worden opgebouwd.
  • Houd de les gestructureerd, wijd niet uit, geef korte opdrachten, houd de lijn van de les vast. Voor dyslectici neemt de duidelijkheid van de les zeker niet toe als het aantal gebruikte woorden toeneemt.
  • Een dialoog tussen leerling en leerkracht waardoor het kind ziet en hoort welke proces- of denkvaardigheden er nodig zijn om de taak succesvol uit te voeren. De leerkracht doet dus hardop voor hoe het denkproces verloopt.
  • Heel veel herhalen en kleine stapjes nemen.
  • Maak de instructie zo concreet mogelijk. Hoe meer met de werkelijkheid verbonden en visueel gemaakt, hoe beter het te onthouden is. Plaatjes van letters en leestekens of gebaren kunnen dus bijdragen aan het makkelijker leren.
  • Vanwege de enorme inspanning die deze kinderen moeten doen, is het nog belangrijker dan bij andere kinderen om te zorgen voor optimale mogelijkheden voor concentratie. Dyslectische leerlingen zijn gevoelig voor storingen en rommeligheid. Zet ze daarom in de klas vooraan, zorg voor zo min mogelijk afleiding.

 Volgende week een laatste pennenstreek.

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn