Leer voor je leven

Ken je deze al? Deel 4

Tips om kinderen met dyslexie in de klas te begeleiden: leerkrachtvaardigheden

In het laatste deel van onze reeks tips kunt u lezen wat een leerkracht kan betekenen voor een kind met dyslexie.

  • Inzicht hebben in het normale lees- en spellingsproces.
  • Onderkennen dat lees- en spellingproblemen ernstige handicaps zijn en er van overtuigd zijn dat vroegtijdige onderkenning en aanpak een groot verschil kan maken in succes later.
  • Vaardigheid hebben in het opsporen en begeleiden van lees- en spellingproblemen (met speciale aandacht voor spraak/taal-ontwikkeling, fonemisch bewustzijn, snel kunnen benoemen van letters).
  • Een positieve houding hebben tegenover het nauwgezet volgen van de ontwikkeling van de (beginnende) geletterheid bij kinderen.
  • Bereid zijn om regelmatig met ouders te overleggen over de aanpak en ouders in staat te stellen om mee te helpen als zij dat wensen.
  • In staat zijn om het kind vertrouwen te geven en niet snel ontmoedigd raken bij uitblijven van succes.
  • Elke dag voorlezen. De kinderen leren zo intonatie, nieuwe woorden en verhaal opbouw. Bovendien merken ze dat lezen leuk is.
  • Zorgen voor een rijk aanbod aan teksten. Lees ook eens informatieve teksten, gedichten, kranten, enz.
  • Zorgen dat lees- en schrijfopdrachten betekenisvol en functioneel zijn.


    Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met IJsselgroep.

 

 

 

 

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn