Samen Zomerlezen!

Nog maar een paar weken en dan staat de zomervakantie alweer voor de deur. Het is voor de kinderen heerlijk om zes weken vakantie te hebben. Voor de leesontwikkeling is het wel belangrijk om in de vakantie te blijven lezen. Vandaar deze special over zomerlezen en hoe leuk dit kan zijn

Lees meer: Samen Zomerlezen!

Op het juiste spoor door combinatie van zorg en onderwijs

Tom (12) hangt geregeld de clown uit in de klas. Peter (11) heeft enorm last van faalangst. Twee ogenschijnlijk totaal verschillende jongens, maar één ding hebben ze gemeen: ze zitten niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Corine Zwikker (regiebehandelaar) en Marieke de Boer (gedragswetenschapper) verbinden zorg met onderwijs om kinderen met gedragsproblematiek weer op de rit te helpen.

Lees meer: Op het juiste spoor door combinatie van zorg en onderwijs

Mirjam is 'gewoon' hoogbegaafd

Goed inspelen op de specifieke behoeften van een hoogbegaafd kind: dat begint met het signaleren. Ontdek je dat er sprake is van hoogbegaafdheid of verwar je het met iets anders met alle gevolgen van dien. Je leest het in de blog over Mirjam: het kan twee kanten op gaan …

Lees meer: Mirjam is 'gewoon' hoogbegaafd

Gedragswetenschapper als ‘critical friend’ versterkt onderwijs

Basisscholen zien hun leerlingen het liefst tot en met groep acht het onderwijs met vertrouwen doorlopen. Oók kinderen die extra aandacht nodig hebben om mee te komen. Om deze leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen, schakelt Stichting Essentius de begeleiding in van gedragswetenschappers van IJsselgroep Psychologische Dienstverlening (PDIJ). “Jullie zijn een soort critical friend, ons extern geweten. Jullie dagen ons uit het beste uit onszelf te halen”, aldus directeur-bestuurder Albert Sluiter.

Lees meer: Gedragswetenschapper als ‘critical friend’ versterkt onderwijs

Signalen herkennen die kunnen duiden op angst- en/of somberheid

De tweede lockdown-periode valt veel mensen zwaar. Ook kinderen en jongeren hebben hier veel last van; weer lange tijd niet naar school, minder contact met familie of vrienden en je verjaardag anders vieren dan normaal. De afgelopen tijd zijn er veel zorgen geuit over de mogelijke leerachterstanden bij kinderen. Maar letten we wel voldoende op de sociaal-emotionele gevolgen die deze tijd met zich meebrengen?

Lees meer: Signalen herkennen die kunnen duiden op angst- en/of somberheid

Autisme bij meisjes vaak onderbelicht door compensatiemechanismen

Sophie* is negen jaar. Op school is ze behulpzaam en rustig. Rekenen en taal vindt ze makkelijk. En ze kent alle hoofdsteden van Europa al. Als Sophie thuis komt, is ze moe en doet ze de deur van haar slaapkamer op slot. Dan denkt ze na over alles wat er op school gebeurde en voelt ze zich vaak verdrietig. Vooral als juf boos op haar is geweest, zit dat nog lang in haar. Als een soort balletje in haar buik. Dan knuffelt ze eindeloos met Jannes, de hond. Jannes is haar beste vriend. Spelen met Jannes is veel makkelijker dan met vriendinnen. Sophie heeft autisme.

Lees meer: Autisme bij meisjes vaak onderbelicht door compensatiemechanismen

© 2021 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau