Mirjam is 'gewoon' hoogbegaafd

Goed inspelen op de specifieke behoeften van een hoogbegaafd kind: dat begint met het signaleren. Ontdek je dat er sprake is van hoogbegaafdheid of verwar je het met iets anders met alle gevolgen van dien. Je leest het in de blog over Mirjam: het kan twee kanten op gaan …

Situatie 1

Er was eens een meisje van 9 jaar. Dit meisje noemen we Mirjam. Mirjam was een enthousiaste kleuter; betrokken, fantasierijk, gemotiveerd en creatief. In de loop van de jaren doofde haar vuurtje, werd ze in de ogen van de buitenwereld stil en teruggetrokken. In haar hoofd was het alles behalve stil. Ze voerde elke minuut een strijd om te begrijpen waarom anderen dingen doen, zoals ze doen, te begrijpen wat de leerkracht van haar verwachtte. Ze voelde zich dom, een vreemde eend en stelde zichzelf telkens weer teleur. Ze kwam elke dag doodmoe thuis van de strijd om de wereld op school te begrijpen en zich hieraan aan te passen. Ze kreeg regelmatig buikpijn en mocht af en toe thuisblijven. De weg naar school terug werd steeds moeilijker. Met een hoofd vol weerstand, verdriet en op slot trad ze het schoolgebouw binnen. In de pauzes vluchtte ze letterlijk en figuurlijk weg in haar hoofd en van het schoolplein af. Bij Mirjam werd door de omgeving (onterecht) gedacht aan een autisme spectrumstoornis; Maar Mirjam is ‘gewoon’ hoogbegaafd.

Situatie 2

Er was eens een ander meisje van 9 jaar. Dit meisje noemen we ook Mirjam. Mirjam was een enthousiaste kleuter; betrokken, fantasierijk, gemotiveerd en creatief. Mirjam kreeg de ruimte om haar fantasie en creativiteit verder te ontwikkelen, maar ze voelde zich alleen en anders dan de rest. Mirjam werd stil en moe; haar vuurtje doofde. De gedragsverandering viel de ouders en de leerkracht op. Er werd met Mirjam en met haar ouders gesproken, de schoolpsycholoog werd betrokken en er werd besloten tot een breed onderzoek om te ontdekken hoe de omgeving beter zou kunnen afstemmen op de behoeften van Mirjam. Mirjam voelde zich gezien en gehoord en al tijdens het onderzoek leefde ze op en zat ze vol met grapjes. Haar ondersteunings- en onderwijsbehoeften werden duidelijk:

  • Mirjam wil begrijpen waarom ze zich soms anders voelt, Mirjam en haar ouders krijgen psycho-educatie over hoogbegaafdheid.
  • Mirjam heeft behoefte aan uitdagende opdrachten, waarin ze zelf alles mag uitzoeken,
  • maar wel graag met een hoop gezelligheid, want van alleen zijn wordt ze soms een beetje somber.
  • Ze vindt het ook fijn om haar verhaal te doen bij de leerkracht, want soms voelt ze zich nog steeds wel anders en wordt ze daar een beetje verdrietig van.
  • Daarvoor is het wel belangrijk dat ze zich veilig voelt en dat de leerkracht begrijpt hoe haar hoofd werkt; De leerkrachten van de school van Mirjam krijgen psycho-educatie over hoogbegaafdheid.
  • Op school wordt Mirjam gekoppeld aan een meisje uit een ander leerjaar (we noemen haar Klaartje) dat zeer perfectionistisch en faalangstig is. Samen werken ze aan projecten, en maken ze lol. Klaartje ontspant en leert relativeren, Mirjam heeft plezier én een maatje.

Mirjam is ‘gewoon’ hoogbegaafd en heeft haar eigen specifieke talenten en ondersteunings-en onderwijsbehoeften, net als ieder kind.  Kijk en luister breed, wil begrijpen wat Mirjam nodig heeft en wat haar drijft, zowel thuis als op school. Mirjam wil gewoon gezien en gehoord worden, ‘gewoon’ net als iedereen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over hoogbegaafdheid? Neem contact op met Laura Peelen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2021 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau