Praktijkverhaal van Nero en zijn moeder: Steun in de rug

Steun in de rug is er voor kinderen die psychosociale problemen ervaren (soms in combinatie met dyslexie). Samen met kinderen, ouders en school werken we aan het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van de kinderen. Ontdek hoe het werkt en lees het verhaal van Nero en zijn moeder.

Wat is Steun in de rug?

Steun in de rug is er voor kinderen die psychosociale problemen. Deze problemen uiten zich vaak in de volgende gedragingen:

  • onzeker gedrag, bang om fouten te maken
  • boos en gefrustreerd zijn
  • ontmoedigd raken en opgeven
  • geen zin hebben in lezen en/of leren
  • een hekel hebben aan school
  • opstandig gedrag, clownesk gedrag of vermijdingsgedrag vertonen

Met Steun in de rug werken we aan het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van de kinderen. Met cognitieve gedragstherapie (CGT) leren zij hun gevoelens en gedachten te herkennen. Ook leren zij hoe deze van invloed zijn op wat er gebeurt. Dankzij oefeningen en technieken leren kinderen om te gaan met hun gevoelens en de problemen die ze ervaren. Hierdoor zitten kinderen weer beter in hun vel. Ook Nero heeft er voordeel bij…

Hoe het werkt? Nero vertelt!

Ik ben 9 keer bij DCTwente geweest. Ik heb geleerd dat ik niet zo snel boos moet worden. En daar heb ik trucjes voor geleerd:

  • tafels 11 en 12
  • denkpuzzel (voetbal spelers opnoemen)
  • gedachte opschrijven en weggooien
  • hond uit laten
  • oren truck

Dat is heel fijn, want anders bleef ik maar boos. Ik heb mijn boek ook mee naar school genomen en over gepraat met de ib-juf. Zij weet de regels nu ook en vertelt dit aan mijn juf en meester. Op school ben ik nu minder boos.

Hoe ervaart de moeder van Nero het?

Ik heb de steun voor Nero als iets positiefs ervaren. Nero heeft soms moeite met zijn emoties, wat dan in boze buien resulteert en dan heeft hij het gevoel dat hij niets goeds doet of kan. Deze momenten heeft hij kunnen bespreken met de begeleidster. Hij vond het prettig om dit met haar te bespreken. De begeleidster luisterde naar Nero zonder hem te veroordelen. Ze bespraken wat er in een situatie was gebeurd, wat hij goed heeft gedaan en hoe hij het eventueel anders zou kunnen doen. Omdat Nero voelde dat hij serieus werd genomen uitte hij zich goed bij haar.

Na elke bijeenkomst werd ik op de hoogte gebracht wat er was besproken en hoe het huiswerk er de komende tijd uit zou zien. De begeleidster bood hulp als we ergens tegen aanliepen. Zij heeft ze hierin een betrokken rol vervuld, zowel thuis als op school.

Nero leerde dat er verschillende manieren zijn om met vervelende situaties om te gaan. Voor hem helpt het vooral om even uit de situatie te gaan zoals de hond uitlaten, rondje rennen over het schoolplein, op briefjes schrijven waarom hij boos is en deze weg laten gooien zonder deze aan anderen te laten lezen (hij mocht hier dan ook alles opschrijven wat hem dwars zat). Ook denkt hij erover hoe zijn beste vriend zou reageren en hij kan zijn oren bewegen zodat hij weer tot rust komt.

We hebben het huiswerk altijd gemaakt en kwamen hierdoor soms tot mooie gesprekken met Nero. Ook hebben we school betrokken over de bijeenkomsten die we hebben gehad met de begeleidster, zodat de school ook weet hoe hij om te gaan met zijn emoties.

Nero is door dit alles bedachtzamer geworden en weet nu welke actie welke reactie tot gevolg kan hebben. Het is een proces dat we door gaan met Nero waarbij wij veel herhalen en af en toe de map erbij pakken om met elkaar sommige situaties te bespreken. Herhaling en uitleg over zijn gedrag zal ervoor zorgen dat hij minder boze buien heeft. Tot nu toe heeft hij veel minder last van deze buien en uit hij zich beter.

Groet, de moeder van Nero

In combinatie met dyslexie

Kinderen met dyslexie zijn soms ook onzeker, boos, gefrustreerd of opstandig, ontmoedigd of hebben last van faalangst. Onze orthopedagogen werken ook dan vaak met het programma ‘Steun in de rug’.

Individueel of als groepstraining

Steun in de rug kan 1-op-1 worden ingezet. Ook is er een training. De training bestaat uit 9 bijeenkomsten van 45 minuten. De behandeling wordt gegeven op één van onze behandellocaties of op school.

Meer weten?

Wil je meer weten over ‘Steun in de rug’ of heb je vragen over een kind bij jou op school of in de klas? Neem dan contact met één van ons op:

  • Anette Reessink: 06 - 575 675 08, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Wies Nijhof 06 - 23 06 62 55, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2021 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau