Bewegend lezen: zet de hersens aan

Bewegen is niet alleen gezond: het is ook nog eens goed voor de 'bovenkamer'. Inderdaad: voor de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen verschillende hersendelen activeert en dit is voor het leren belangrijk. Zo ook bij het leren lezen en spellen. Weten is één ding, er iets mee doen is iets anders. De IJsselgroep gebruikt de kracht van bewegen actief in haar behandelingen. En natuurlijk delen wij een aantal interessante 'bewegingsoefeningen' met u …

Lees meer: Bewegend lezen: zet de hersens aan

Beter lezen en schrijven: laptop (vaker) weg

Niet alleen volwassenen maken steeds meer gebruik van digitale middelen (zoals laptops), maar ook kinderen leren in de klas steeds meer via laptops. Maar daarbij rijzen de vragen: leren we hierdoor ook hetzelfde als zonder laptop? Vergeten we niet hoe we moeten schrijven? Onderzoekers van de Princeton University deden onderzoek naar de effecten van schrijven en typen op het geheugen en de kwaliteit van schrijven …

Lees meer: Beter lezen en schrijven: laptop (vaker) weg

It’s a beautiful day

Uit ‘Het leven van … Hanne Beverwijk (dyslexiebehandelaar)

Het is gewoon een mooi vak: dyslexiebehandelaar. Elke dag ontdek ik nieuwe dingen in mijn werk die mij raken en energie geven. Na het lezen van deze blog begrijpt u waarvoor ik ’s ochtends mijn bed uitkom …

Lees meer: It’s a beautiful day

Rommelpiet en onrust in de klas? Relax: het komt goed met Sinterklaas-yoga

Kinderen willen graag bewegen, maar leerkrachten zien graag een rustige klas. Een lastige opgave om hier balans in te vinden. In combinatie met de feestdagen kan dit een nog grotere uitdaging worden. Ontdek hoe u aan beide behoeftes tegemoet kunt komen. Relax en maak kennis met kinderyoga en Sinterklaas-yoga.

Lees meer: Rommelpiet en onrust in de klas? Relax: het komt goed met Sinterklaas-yoga

Lezen en dyslexie: drie tips voor onderwijsassistenten

Onderwijsassistenten geven kinderen met leesproblemen of dyslexie vaak extra ondersteuning. Niet alle kinderen met leesproblemen op de basisschool hebben een dyslexieverklaring. Vaak bestaat er eerst een vermoeden van dyslexie bij een kind en wordt daarna onderzocht of dit écht het geval is. In de tussentijd gaan deze leerlingen gewoon iedere dag naar school. En iedere dag hebben zij goed onderwijs nodig waar de onderwijsassistent een belangrijke rol in speelt …

Lees meer: Lezen en dyslexie: drie tips voor onderwijsassistenten

© 2017 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau