Lezen en dyslexie: drie tips voor onderwijsassistenten

Onderwijsassistenten geven kinderen met leesproblemen of dyslexie vaak extra ondersteuning. Niet alle kinderen met leesproblemen op de basisschool hebben een dyslexieverklaring. Vaak bestaat er eerst een vermoeden van dyslexie bij een kind en wordt daarna onderzocht of dit écht het geval is. In de tussentijd gaan deze leerlingen gewoon iedere dag naar school. En iedere dag hebben zij goed onderwijs nodig waar de onderwijsassistent een belangrijke rol in speelt …

Lees meer: Lezen en dyslexie: drie tips voor onderwijsassistenten

Onderwijs en zorg 'horror'

Halloween staat voor maskers, pompoenen, ‘ghost tours’ en verkleedpartijen. Deze ‘horror-nacht’ markeert het eind van de oogstperiode en wordt vannacht gevierd. Ook op het gebied van onderwijs en zorg valt er veel te ‘griezelen’.

Lees meer: Onderwijs en zorg 'horror'

Kick-off uniek project Scholengroep Gelderveste | Laaggeletterdheid en dyslexie

Hoe voorkomen we laaggeletterdheid? Hoe zorgen we ervoor dat alleen de echte dyslectische leerlingen bij de dyslexiecentra worden aangemeld? En hoe kunnen wij dyslectische kinderen optimaal ondersteunen? Scholengroep Gelderveste gaat op zoek naar antwoorden. Samen met DCTwente en IJsselgroep. Op 18 september was de Kick-off: 300 leerkrachten, IB’ers en directeuren waren in De Gruitpoort aanwezig om deel te nemen aan de conferentie ‘Preventie Laaggeletterdheid & Dyslexie’.

Lees meer: Kick-off uniek project Scholengroep Gelderveste | Laaggeletterdheid en dyslexie

Vier essentiële stukken van de behandelpuzzel

Kinderen verder helpen. Daar draait het om. PDIJ onderzoekt, behandelt en begeleidt kinderen op het gebied van dyslexie, gedrag en leren. Onze behandelaren en gedragswetenschappers gaan hierbij altijd voor wat past bij het kind, werken talent- en oplossingsgericht, maken de doorvertaling naar gedrag in de klas (leerkracht/leerling) en hebben oog voor preventie.

Lees meer: Vier essentiële stukken van de behandelpuzzel

Spelling met de computer

In de praktijk blijkt dat sommige scholen moeite hebben om de ondersteuning voor spelling vorm te geven. Uit onderzoek  van Bos & Reitsma, 2003) is eerder al gebleken dat leerlingen met spellingproblemen moeite hebben met het toepassen van spellingregels. In aansluiting daarop bleek dat het aanleren van deze regels geen winst oplevert voor de spellingvaardigheid van zwakke spellers en dyslectici. Het gaat bijvoorbeeld juist om actieve verwerking en begeleide oefening. De vraag is dan ook:

Hoe kan de spelling dan geoefend worden voor leerlingen met spellingproblemen?

Lees meer: Spelling met de computer

© 2021 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau