Ouders en dyslexie

U kunt uw kind stimuleren, uitdagen en vooral ook helpen, zowel tijdens als na de dyslexiebehandeling. Tijdens ons overleg krijgt u praktisch advies en tips voor het oefenen, aangevuld met apps, een huiswerkmap en computerprogramma’s. Als ouder bent u belangrijk: uw hulp en aandacht maken een groot verschil.

  • Video met leestips

  • F-plaat

  • Dyslexie en ADHD: dubbel speciaal

  • Lees-app Pelle op reis

    Vragen, (voor)aanmelden of brochure downloaden

    Samen met IJsselgroep: 8 voordelen

    • 1. Een bijzondere aanpak: samen met uw kind werken aan plezier, motivatie en resultaat op het gebied van lezen en spellen. Wij werken met E-health (Pelle helpt), ONL (effectieve methode) en een talentgerichte aanpak.

    • 2. Sterke kanten: we maken gebruik van de sterke kanten van kinderen en benadrukken zijn/haar kwaliteiten en talenten.

    • 3. Samen met school: goede afstemming met de leerkrachten van uw kind en de IB'er op school.
    • 4. School nabij: begeleiding vindt zo veel mogelijk plaats op school (vertrouwde omgeving).
    • 5. Snel starten: u wilt uw kind zo snel mogelijk helpen.
    • 6. Samen met ouders: u krijgt een belangrijke rol bij het stimuleren, uitdagen en helpen van uw kind.
    • 7. Gediplomeerde begeleiders: GZ-psychologen en orthopedagogen, opgeleid tot dyslexiebehandelaren, professioneel, praktisch gericht op samenwerking en open en helder in communicatie.
    • 8. Kennis van zorg en onderwijs: IJsselgroep adviseert scholen en leerkrachten ook bij het verbeteren van lees- en spellingsonderwijs. De kennis en ervaringen worden gedeeld met onze dyslexiebehandelaren.

    In de regio en op de school van uw kind

    In de verschillende regio's vindt begeleiding zoveel mogelijk op school plaats. In de voor uw kind vertrouwde omgeving. Daarnaast heeft jeugdpraktijk IJsselgroep een aantal behandelcentra.

    Wel dyslexie, maar geen EED?

    Er is wel dyslexie gediagnosticeerd, maar geen EED (ernstige enkelvoudige dyslexie)? Ook dan kunnen wij uw kind ondersteunen en behandelen. U kunt bijvoorbeeld denken aan een individueel particulier begeleidingstraject of groepsbegeleiding lezen en spellen. De vorm, intensiteit, duur en kosten van de zorg worden in overleg met u bepaald.

    Dubbel bijzonder

    Bij sommige kinderen is er een overlap tussen dyselxie én een sociaal-emotioneel probleem. Inderdaad: dubbel speciaal. Meer weten? Neem contact op met Corine Zwikker (gezondsheidspsycholoog): 06 51 00 58 76, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Dyslexie en ADHD: dubbel speciaal

    Kelly is acht jaar. Op school heeft ze het fijn, maar toch voelt ze zich anders dan haar leeftijdsgenootjes. Die vinden lezen makkelijk en zitten rustig boven hun boek. Kelly vindt lezen moeilijk en haar benen wiebelen steeds harder onder de tafel.

    Dyslexie en hoogbegaafd: dubbel bijzonder

    Een deel van de hoogbegaafde kinderen laat dezelfde tekorten op het gebied van lezen en spellen zien als “gewone” kinderen. Toch blijft hun dyslexie vaker lang onopgemerkt. Frustratie, onderpresteren en een laag zelfbeeld zijn het gevolg. Een intensieve samenwerking tussen zorg en onderwijs kan uitkomst bieden.

    © 2020 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
    Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau