Vanuit PDIJ werken wij vanuit de talenten van het kind en proberen wij ouders en school inzicht te geven in deze talenten. Hierdoor sluiten wij beter aan op wat het kind nodig heeft. Inderdaad: meer maatwerk. Uw kind is immers uniek.
De inhoud van de behandeling wordt aangepast aan de problemen die moeten worden aangepakt. Er zal aandacht zijn voor eventuele faalangst, automatiseren en de didactiek voor rekenen. We werken met protocollaire behandelingen die wetenschappelijk bewezen effectief zijn. U kunt hierbij denken aan de volgende protocollen en methoden:
- Psycho-educatie: attributie falen en succes; feedback geven
(zie boek: Kinderen met dyscalculie, A. Desoete & T. Braams)
- De rekenhulp voor kleuters (Van Luit & Van de Rijt, 1995) (Voorbereidend rekenen voor kleuters in het regulier basisonderwijs).
- Als speciale kleuter tel je ook mee! (Van Luit & Schopman, 1998) (Voorbereidend rekenen voor kleuters in het speciaal basisonderwijs).
- Speciaal rekenhulpprogramma vermenigvuldigen en verdelen (Van Luit, Kaskens & Van de Krol, 1992).
Als een andere behandelvorm gewenst en passend zijn, dan wordt hier in overleg een plan voor opgesteld.