Dyslexieonderzoek kind standaard en Dyslexieonderzoek verkort
Een standaard dyslexieonderzoek bestaat uit een intake, intelligentieonderzoek, ortho-didactisch onderzoek naar technisch lezen en spellen en een aanvullend onderzoek naar de verklarende alternatieve (gedrags)factoren. Een verkort dyslexieonderzoek is gelijk aan het standaard dyslexieonderzoek alleen zonder intelligentieonderzoek.
Dyslexieonderzoek kind, standaard
Wanneer is een dyslexieonderzoek zinvol?
Er is sprake van een gestagneerde of achterblijvende lees- en/of spellingontwikkeling, mogelijk ook van invloed op andere leergebieden (lezen van rekensommen, teksten zaakvakken)
Ondanks extra begeleiding blijven de lees- en spellingproblemen bestaan
Er zijn vermoedens van dyslexie, maar het kind komt niet in aanmerking voor de vergoedingsregeling
Het dyslexieonderzoek bestaat uit een intake, intelligentieonderzoek, ortho-didactisch onderzoek naar technisch lezen en spellen en een aanvullend onderzoek naar de verklarende factoren. Het onderzoek wordt verder aangevuld met een gedragsvragenlijst om mogelijk alternatieve verklaringen voor de lees- en spellingproblemen te inventariseren danwel uit te sluiten. Indien dyslexie wordt vastgesteld krijgt het kind een dyslexieverklaring volgens de richtlijnen van SDN. Hiermee heeft het kind recht op een aantal faciliteiten, compenserende middelen en dispensaties in het onderwijs (bijvoorbeeld meer tijd voor toetsen, gebruik mogen maken van tekst-naar-spraak software e.d.)
Dyslexieonderzoek kind, verkort (zonder IQ)
Wanneer is een dyslexieonderzoek ‘verkort’ zinvol?
Er is reeds een relevant intelligentieonderzoek uitgevoerd (recent (< 2 jaar) en in te zien)
Er is sprake van een gestagneerde of achterblijvende lees- en/of spellingontwikkeling, mogelijk ook van invloed op andere leergebieden (lezen van rekensommen, teksten zaakvakken)
Ondanks extra begeleiding blijven de lees- en spellingproblemen bestaan
Er zijn vermoedens van dyslexie, maar het kind komt niet in aanmerking voor de vergoedingsregeling
Het dyslexieonderzoek ‘verkort’ bestaat uit een intake, ortho-didactisch onderzoek naar technisch lezen en spellen en een aanvullend onderzoek naar de verklarende factoren. Het onderzoek wordt verder aangevuld met een gedragsvragenlijst om mogelijk alternatieve verklaringen voor de lees- en spellingproblemen te inventariseren of juist uit te sluiten. Indien dyslexie wordt vastgesteld krijgt het kind een dyslexieverklaring volgens de richtlijnen van SDN. Hiermee heeft het kind recht op een aantal faciliteiten, compenserende middelen en dispensaties in het onderwijs (bijvoorbeeld meer tijd voor toetsen, gebruik mogen maken van tekst-naar-spraak software e.d.)
Heeft u vragen over dyslexieonderzoek of wilt u in gesprek over uw kind? Neem dan contact op met Nina Giesen: