Talenten van sociaal onhandige kinderen

In de workshopserie ‘maak kennis met’ staan bijzondere kinderen centraal. Kinderen die elke leerkracht in de klas heeft. Met herkenbaar gedrag en waar u in de dagelijkse praktijk mee te maken heeft. En dat maakt uw vak bijzonder. U maakt kennis met Mylan. Hij is sociaal niet altijd even handig…

“Ik probeer vrienden te maken, maar dit lukt me keer op keer niet. Wat doe ik dan toch steeds fout? Ook vind ik veranderingen erg moeilijk. Ik kan dan heel erg boos of bang worden.”

Sommige kinderen zijn net zoals Mylan sociaal niet al te sterk. Ook in uw klas. Maar hoe gaat u hier als leerkracht mee om? Hoe kunt de talenten van deze kinderen zo benutten, dat zij zich sociaal competent voelen? Ontdek het bij de workshop ‘Sociaal onhandig gedrag – autisme’.

Van onhandig naar sociaal competent

Iedere leerkracht heeft wel een leerling in de klas dat weinig tot niet opvalt of juist opvalt door zijn extreme emoties bij een onvoorspelbare situatie. Leerlingen die in hun eigen wereld zitten en die moeite hebben om te reageren op het gedrag van anderen. Ze hebben een levendige fantasie en een voorkeur voor bepaalde voorwerpen of onderwerpen die niet leeftijdsadequaat zijn, zoals treinen of het heelal. Deze interesse wordt niet altijd begrepen door anderen. Sociaal onhandige kinderen hebben moeite om vriendschappen aan te gaan. Ze hebben niet in de gaten waarom het keer op keer misgaat. Dit gaat gepaard met extreme emoties, zoals boosheid en angsten. Ruzies oplossen is vaak lastig.

Inzicht en effectief handelen

In de workshop krijgt u inzicht in hoe u de talenten van deze sociaal onhandige leerlingen zo kunt benutten dat ze hun taken kunnen uitvoeren en zich sociaal competent voelen. Als leerkracht krijgt u grip op de begeleiding van deze leerlingen en krijgt u praktische informatie over hoe te handelen.  

Belangrijkste vragen

  • Hoe komen deze leerlingen tot samenwerken?
  • Hoe weten we wanneer deze leerlingen de informatie tot zich nemen?
  • Hoe kunnen we de EF-functies als cognitieve flexibiliteit, meta-cognitie en planning bij deze leerlingen ontwikkelen?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de leerlingen sociaal handiger worden?

De belangrijkste voordelen op een rij

  • U kijkt anders naar leerlingen met sociaal onhandig gedrag
  • U ontdekt hoe u zicht krijgt op de talenten van deze leerlingen
  • U krijgt zicht op de waarneming van deze sociaal onhandige leerlingen
  • U weet als leerkracht wat u morgen in de klas kunt doen

Resultaat

Na deze workshop bent u de volgende dag in staat als leerkracht om de talenten van leerlingen met sociaal onhandig gedrag te benutten. U heeft de tools om meer grip te hebben op uw klas.

Wanneer en waar?

Doetinchem: 8 mei 2018
15.30 tot 17.00 uur

Apeldoorn: 15 mei 2018
15.30 tot 17.00 uur

Kosten

€ 25,00 per persoon 

Voor wie

Schoolteams, leerkrachten, besturen, ib’ers en zorgteams.

Inschrijven

Inschrijven voor deze workshop kan via deze link.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de workshop of de workshop in-company laten plaatsvinden? Neem dan contact op met één van de contactpersonen.

Reserveer snel uw stoel voor deze open inschrijving!

Aanmelden

Meer informatie

Beppie Maathuis

Orthopedagoog
06 14 00 30 40
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kim Cloosterman

Orthopedagoog
06 52 00 50 74
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Bekijk profiel

Karin Willems

Orthopedagoog
06 14 00 48 15
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Bekijk profiel

© 2017 IJsselgroep Psychologische Dienstverlening
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau