Skip to main content

Blog

Systeemtheorie | praktijksessie van Janneke de Voogd

Gepubliceerd op 09 januari 2024
Als hulpverlener hebben we eigenlijk altijd te maken met systeemvragen. Bij elke cliënt die zich aanmeldt, krijg je het hele systeem erbij. En juist daar liggen ook veel onverwachte verandermogelijkheden. Als je daadwerkelijk weet wat of wie iemand beweegt, kan je zinvolle hulp bieden en bijdragen aan positieve verandering.

Trainingssessie

Om te verdiepen heeft IJsselgroep Janneke de Voogd uitgenodigd. Zij is ingegaan op de volgende vragen:

  • Wat is systemisch werken?
  • Hoe werkt dit?
  • Wat doen wij nu al welke technieken en methodieken sluiten hier goed op aan?
  • Welke adviezen werken in de praktijk?

Janneke de Voogd

Janneke is een ervaren systeemtherapeut met een eigen praktijk. Zij begeleidt gezinnen, paren, individuen en teams in veranderprocessen. Ook steekt ze met plezier als opleider toekomstige systeemdenkers aan met haar enthousiasme voor het vak. Kijk voor meer informatie op haar website:

https://www.jdvsysteemtherapie.nl/

Inhoud en reactie deelnemer

Er kwamen diverse interventies aan bod die we direct in kunnen zetten in onze behandelpraktijk. Bijvoorbeeld een visuele systeemanalyse maken: samen met kind, ouders en indien nodig andere betrokkenen het systeem in schema zetten. Dit maakt het overzichtelijk en soms ook zichtbaar waar knelpunten en oplossingen zitten.

Janneke hanteerde hierbij eigen termen als ‘hoepeltjes’ en ‘elastiekjes’ om de resp. de kracht en ontwikkeling van een persoon en de verbinding met anderen in het zijn/haar systeem metaforisch uit te beelden. Dit lijkt het praten over dit soort dingen te vergemakkelijken. De beeldspraak is herkenbaar.

Anette Reessink (Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd Gecertificeerd EMDR behandelaar) gaf de volgende inhoudelijke reactie:

“Zoeken naar een gezamenlijke werkelijkheid is mij sterk bijgebleven. Dit houdt in dat je samen met alle partijen zoekt naar hun gezamenlijkheid: waar zijn ze met elkaar verbonden? Bijvoorbeeld ouders en school willen allebei dat een kind met plezier naar school gaat en zich met gezonde dingen voedt, maar kunnen dit op een verschillende manier vorm willen geven. Door te zoeken naar hun verbinding, nl. de ontwikkeling van het kind, kun je samen gaan zoeken naar oplossingen. Dit is wat we nu ook al erg doen in ons werk: oplossingsgericht en doelgericht werken, door samen kleine stapjes te zetten. Bij Janneke werd dit nog eens sterk benadrukt”.

Quotes collega’s

  • Dit is echt smullen: super-praktisch en direct toepasbaar.

  • De technieken zijn niet moeilijk en gemakkelijk in te zetten in gesprekken.

  • Ik zie heel veel raakvlakken met de praktijk, ik zie casussen voor me waar ik hiermee echt iets kan doen om verder te komen.

Reflectie Janneke

Een training geven die gaat over werken met systeemtheorie is een feestje in een organisatie die zichzelf als systeem heel goed op orde heeft. Zo doken we meteen de diepte in, kon er ook gelachen worden om de logica van vastlopers en zijn we samen aan het puzzelen gegaan met systeemkrachten. Wat een warm welkom zijn jullie voor de gezinnen waar jullie mee werken.

Wauw, wat een energie was er vanochtend en vooral plezier! Dank voor de uitnodiging en het samen puzzelen.